مسجد سلطان قابوس؛ زیباترین معماری ایرانی در عمان!

مسجد سلطان قابوس

مسجد سلطان قابوس، یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین مساجد کشور عمان است. این مسجد با معماری ایرانی اسلامی، در سال ۲۰۰۱ با ظرفیت ۲۰ هزار نفر، افتتاح شد. این مسجد دارای ۵ مناره که نمادی از ۵ رکن اسلام است؛ می‌باشد. شما می‌توانید عظیم‌ترین لوستر کریستالی جهان را نیز، در مسجد سلطان قابوس مشاهده کنید. همچنین فرش‌های دستباف ایرانی، موزاییک‌های رنگارنگ و جذاب، جلوه بسیار خاصی به این مسجد بخشیده است!

داخل مسجد سلطان قابوس
درصورتی‌که شما قصد سفر با تور عمان را دارید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حتماً از این مسجد زیبا بازدید کنید. لازم به ذکر است که بازدید از مسجد سلطان قابوس عمان کاملاً رایگان بوده و افراد غیرمسلمان نیز، می‌توانند به آن وارد شوند! در ادامه این مطلب از آژانس گردشگری گشت‌نامه، به معرفی مسجد سلطان قابوس، خواهیم پرداخت.

پیشینه تاریخی مسجد سلطان قابوس چیست؟

یکی از جاهای دیدنی عمان، مسجد جامع مسقط است که به دستور سلطان عمان طراحی و ساخته شد؛ زیرا سلطان خلأ وجود یک نماد مذهبی را در پایتخت احساس می‌کرد. این مسجد در جشن ۳۰ سالگی پادشاهی افتتاح شد!
طراحی مسجد سلطان قابوس توسط شرکت معماری کاریلیون الاوری انگلیسی و به سبک ایرانی اسلامی انجام شده است.

با مسجد جامع سلطان قابوس، بیشتر آشنا شوید!

محوطه مسجد سلطان قابوس

شهر مسقط، پایتخت کشور عمان می‌باشد. در نزدیکی جاده منتهی به این شهر، یک مسجد، به‌خوبی خودنمایی می‌کند! برای ساخت این مسجد، ابتدا یک مسابقه معماری برای طرح ابتدایی مسجد برگزار شد؛ سپس این مسجد با ۴۱۶ مترمربع، در طی ۶ سال این مسجد ساخته و توسط پادشاه عمان در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید؛ مناره‌های مسجد سلطان قابوس، از کیلومترها دورتر نیز، قابل‌مشاهده می‌باشد. همچنین، این مسجد در سال ۲۰۱۵ توسط روزنامه‌نگار انگلیسی، لقب یکی از ۲۵ مسجد زیبای جهان را به خود اختصاص داد!

راهنمای بازدید از مسجد سلطان قابوس:

این مسجد به شکل مستطیل طراحی شده و سالن کنفرانس، کتابخانه، نمازخانه و سالن بانوان در چهارگوشه قرار دارد. در ادامه بیشتر با بخش‌های مختلف این مسجد آشنا خواهید شد.

سقف مسجد سلطان قابوس
 مناره‌ها: این مسجد دارای ۱ مناره اصلی با ۹۰ متر ارتفاع و ۴ مناره فرعی با ۴۵.۵ متر ارتفاع می‌باشد.
 راهروها: این مسجد دارای راهروهای ورودی پوشیده شده از سنگ مرمر و ۳ طاق بلند می‌باشد. تمام این راهروها، محدوده مسجد را احاطه کرده و هر کدام ۲۴۰ متر طول دارند. میان این سقف‌ها، یک سایبان گنبدی نیز در نظر گرفته شده است.
 گنبد: گنبد مرکزی زیبای مسجد سلطان قابوس دارای ۵۰ متر ارتفاع می‌باشد؛ بزرگ‌ترین لوستر جهان با ۱۱۲۲ لامپ نیز، جلوه و شکوه خاصی به این گنبد زیبا بخشیده است.
 صحن‌های مسجد سلطان قابوس: مسجد سلطان قابوس دارای یک صحن اصلی و دو صحن بانوان و صحن سخنرانی می‌باشد. صحن اصلی این مسجد، دارای دیوارهای نقاشی شده با طرح‌های هندسی زیبا و الگو برگ می‌باشد؛ همچنین دیوارهای این مسجد از سنگ مرمر خاکستری و سفید پوشیده شده است. این صحن دارای نمازخانه با ظرفیت ۶۵۰۰ نفر نیز می‌باشد که ۴ ستون وزن گنبد باشکوه آن را تحمل می‌کند. روی درب‌های صحن اصلی نیز، آیات قرآن به خط زیبا و تزیینات معماری اسلامی، مشاهده می‌شود.
 صحن سخنرانی مسجد سلطان قابوس نیز، دارای ۴۰۰ هزار مترمربع مساحت می‌باشد؛ این صحن مخصوص سخنرانی‌های مذهبی طراحی شده است. ورود به این صحن برای عموم آزاد بوده و تمام سخنرانی‌های انجام شده توسط علمای بزرگ اسلام؛ به زبان انگلیسی نیز برای غیرمسلمانان ترجمه می‌شود. در نهایت صحن مخصوص بانوان نیز، مخصوص حضور بانوان بوده و ۷۵۰ نمازگزار ظرفیت دارد.
 محراب: محراب مسجد سلطان قابوس یکی از منحصربه‌فردترین محراب‌های جهان می‌باشد. این محراب توسط استاد سید محمد کاظم مظلوم‌زاده طراحی شده است.
 باغ‌ها: این مسجد دارای چند باغ بسیار زیبا در اطراف و داخل خود می‌باشد. داخل این باغ‌ها مسیرهایی برای عبور بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.
 کتابخانه: یکی از جامع‌ترین کتابخانه‌های کشور عمان با ۲۰ هزار کتاب، کتابخانه مسجد سلطان قابوس می‌باشد. اکثر این کتاب‌ها که در موضوعات روان‌شناسی، فلسفه، علوم اسلامی، هنری و… است؛ به زبان عربی و انگلیسی نگارش شده‌اند!

مسجد سلطان قابوس در کجا واقع شده است؟

معماری مسجد سلطان قابوس

مسجد سلطان قابوس یا مسجد جامع مسقط، در شهر مسقط، خیابان سلطان قابوس و منطقه بوشر بنا شده است. شما تنها با یک ربع رانندگی از فرودگاه بین‌المللی مسقط، می‌توانید به مسجد جامع مسقط بروید. همچنین برای دسترسی به مسجد سلطان قابوس با اتوبوس؛ می‌توانید سوار خطوط ۱۲، ۱، ۸ یا A۱ شده و در ایستگاه الم‌ها پیاده شوید؛ سپس با یک ربع پیاده‌روی، به مسجد سلطان قابوس خواهید رسید.

سخن آخر:

در این مطلب از آژانس گردشگری گشت‌نامه، به راهنمای بازدید از مسجد سلطان قابوس پرداختیم. شما می‌توانید روزهای شنبه الی پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱ و ۱۶ الی ۲۱:۳۰ از این مسجد بازدید کنید. همچنین بهتر است به زیر قبل از مراجعه به مسجد جامع مسقط توجه کنید:
 ۱. حتماً برای ورود به مسجد باید پوشش مناسب اسلامی داشته باشید.
 ۲. استفاده از تلفن همراه در صحن نمازگزاران، ممنوع می‌باشد.
 ۳. ورود کودکان زیر ۱۰ سال به مسجد ممنوع است.
 ۴. شما نمی‌توانید داخل مسجد بخوابید یا خوراکی میل کنید.
ستون‌های مسجد سلطان قابوس

لازم به ذکر است درصورتی‌که تنها قصد بازدید و عکس‌برداری در محوطه مسجد را دارید؛ بهتر است به علت ازدحام جمعیت، در زمان برگزاری نمازهای صبح، ظهر و شب به مسجد مراجعه نکنید.

 

درصورتی‌که تجربه بازدید از مسجد جامع مسقط را دارید؛ تجربه خود را در بخش نظرات با سایرین به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *