جشن آب ارمنستان چه تاریخ و مکانی برگزار می‌شود؟

جشن آب(وارداوار)ارمنستان چیستvardavar festival

جشن آب ارمنستان که به معنای وارداوار شناخته شده است، یک جشن باستانی است. این جشن نظر گردشگران، هنرمندان جهانی، افراد مشهور و… را به خود جلب کرده است. افراد زیادی می‌توانند با تور جشن آب ارمنستان گشت نامه خود را به جشن وارداوار یا وارتاوار ارمنستان برسانند. جشن آب ارمنستان ۱۴۰۲ در تاریخ بیستم تیرماه برگزار می‌گردد. در این فصل شرایط آب و هوایی ارمنستان بسیار مطلوب می‌باشد.

آشنایی با جشن آب در ارمنستانِ؛نمایی از ماشین های آب پاش در این جشن

جشن آب ارمنستان چیست؟

در تاریخ و فرهنگ ارمنستان جشن وارداوار با هدف پاکی و تطهیر، جهت شروع سال نو برگزار می‌گردد. فضاهای باز بهترین مکان برای انجام جشن اب ارمنستان ۲۰۲۲ می‌باشد. فستیوال وارداوار به عنوان یکی از اعیاد ملی و مذهبی ارمنستان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در کنار جشن اب بازی، فستیوال موسیقی، انواع غرفه‌های خوراکی‌ بین‌المللی و خوشمزه و… توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

از نظر مردم ارمنستان ریشه وارداوار مربوط به خدای استقیک می‌باشد که به عنوان الهه‌ی عشق، باروری، زیبایی و آب مورد توجه مردم ارمنستان می‌باشد. طبق افسانه‌ها روایت گل سرخ اینگونه است، زمانی‌که در جنگ با شیطان معشوقه‌ی خدای استقیک زخمی می‌شود، او با پای پیاده بر روی گل‌های رز می‌دوید تا به معشوق خود برسد. همین امر سبب زخمی شدن پاهای او شد.

آن‌چه باعث قرمز شدن رنگ گل‌ها شد، خونی بود که از پاهای او بر روی گل‌ها می‌ریخت. از نظر اساطیر ارمنستان ماهی و مار نیز به عنوان سمبل آب معرفی شده‌اند. در نقاط مختلف ارمنستان مجسمه‌های ماهی و مار کشف می‌شدند. مردم ارمنستان به این مجسمه‌ها بی‌شاب می‌گویند. تاریخ جشن اب ارمنستان امسال بعد از عید پاک در یازدهم ژوئیه برگزار می‌گردد.

تاریخ جشن آب در ارمنستان و مردم شرکت کننده در این جشن

تاریخچه جشن وارداوار

جشن آب پاشان از قدمت و پیشینه طولانی برخوردار می‌باشد. به طوری‌که زمان پرستش بت‌ها نیز این جشن در ارمنستان برگزار می‌شد. دوران ماقبل مسیحیت این جشن بزرگ و هیجان انگیز با خدای آستقیک الهه زیبایی، عشق و… ارتباط مستقیم داشته است. بعد از به روی کار آمدن مسیحیت جشن اب ارمنستان به نمادی از تجلی مسیح تبدیل شد.

جشن آب ارمنستان چگونه برگزار می‌شود؟

زمانی‌که ارمنستان گرم‌ترین روزهای سال را سپری می‌کند، جشن وارداوار شروع می‌گردد. در این روز تمام روستاها و شهرهای ارمنستان غرق در سرور و شادی می‌شوند. قطب اصلی vardavar festival در پایتخت ارمنستان شهر ایروان برگزار می‌شود. مرکز تفریحات دریاچه سوان مکان برگزاری جشن آب ارمنستان در ایروان می‌باشد. مردم زیادی در این مکان گرد هم جمع می‌شوند.

اتومبیل‌های اطفاء حریق، خودروهای آبیاری فضای سبز و… به روی مردم آب می‌ریزند. همه مردم می‌توانند در هر گروه و سنی که هستند در مراسم وارداوار شرکت کنند. همه مردم در این روز به تفریح و آب بازی می‌پردازند. مراسم تجلی مسیح صبح روز جشن در کلیساهای مختلفی برگزار می‌گردد. سیب به عنوان یکی از نمادهای این جشن بزرگ می‌باشد.

برگزاری جشن وارداوار ارمنستان با شرکت گروه کثیری از مردم ارمنستان

برنامه‌های برکت بخشی به میوه‌ها و تقدیس آب از دیگر مراسمات این روز بی‌نظیر و هیجان انگیز به شمار می‌روند. نیایش جهت پیشگیری از وقوع سیل، آزاد سازی کبوترها، آوازهای محلی، نمایش‌های بومی، بازی‌های سنتی، رقص‌های آیینی و… از جمله بخش‌های دیگر این جشن محسوب می‌شوند. اجرای موسیقی، پایکوبی، رقص و… شادی جشن آب را چندین برابر می‌کند.

چنانچه قصد سفر به ارمنستان برای شرکت در جشن اب دارید، می‌توانید با آژانس مسافرتی “گشت نامه سرزمین پارسان” و خرید تور ارمنستان به راحتی به این کشور سفر کنید . در این جشن بی‌نظیر “گشت نامه” همواره در کنار شماست و راهنمایی های لازم را ارائه خواهد داد.همچنین در فصل تابستان بازدید از دریاچه سوان ارمنستان اولویت افراد زیادی است که به این کشور سفر می‌کنند.

چنان‌چه در ژوئیه ۲۰۲۳ به ارمنستان سفر کردید، شما هم مانند دیگران با یک لیوان یا سطل آب به جشن شاد وارداوار بپیوندید.

4 پاسخ

  1. باسلام. مقاله تون رو خوندم. جالب بود. قیمت تور ارمنستان در فصل سرد چقدر میشه. برای یه خونواده ۳نفره

    1. بله در تاریخی که در مقاله به ان اشاره شده است انواع تور زمینی و هوایی ارمنستانتور ارمنستان برگزار میشود.
      لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با کانتر مربوطه هماهنگ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *