استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت چیست؟

سالیانه گردشگران بسیار زیادی با تور استانبول به کشور ترکیه سفر می‌کنند. بهترین و ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل در ترکیه نیز، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. حمل‌ونقل عمومی در شهر استانبول از کیفیت مطلوبی برخوردار است؛ ولی باتوجه‌به قیمت نرخ ارز و… مهاجران و گردشگران همواره به دنبال کاهش هزینه‌های زندگی خود هستند. استانبول کارت نیز، یکی از همین روش‌ها برای کاهش هزینه مسافران و مهاجران ترکیه است.

استانبول کارت

 

ما در این مطلب از آژانس مهاجرتی و گردشگری گشت‌نامه، قصد داریم تا همه چیز را درباره استفاده از استانبول کارت و مزیت‌های تهیه آن در مراکز خرید استانبول را به شما بگوییم؛ بنابراین برای پاسخ به سؤالات زیر، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید:

۱.    استانبول کارت چیست؟

۲.    استانبول کارت برای چند نفر است؟

۳.    استانبول کارت از کجا بگیریم؟

۴.    تاریخ انقضا استانبول کارت، چقدر است؟

۵.    خرید استانبول کارت در ایران، چگونه امکان‌پذیر است؟

۶.    قیمت خرید استانبول کارت، چقدر است؟

۷.    خدمات استانبول کارت، شامل چه مواردی می‌شود؟

۸.    و…

استانبول کارت چیست و انواع آن کدام است؟

انواع استانبول کارت

به کارت الکترونیکی که کشور ترکیه جهت کاهش هزینه برخی از خدمات شهری در اختیار گردشگران و مهاجران گذاشته است؛ کارت گردشگری استانبول یا استانبول کارت می‌گویند. این کارت‌ها در شهر استانبول استفاده می‌شوند و جایگزین ژتون‌های قدیمی در زمان استفاده از مترو، اتوبوس، قایق و… شده‌اند. لازم به ذکر است برخی از خدمات مانند پرداخت هزینه بازدید از مکان‌های گردشگری استانبول، پرداخت آنلاین هزینه اینترنت و… نیز باتوجه‌به نوع استانبول کارت امکان‌پذیر است.

احتمالاً می‌پرسید که انواع استانبول کارت کدام است و چه تفاوت‌هایی دارند؟ در ادامه به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

۱. استانبول کارت قرمز یا بی‌نام (AnoimKart):

استانبول کارت قرمز

استانبول کارت عادی که به رنگ قرمز صادر می‌شود؛ مناسب افرادی است که قصد اقامت کوتاه‌مدت در شهر استانبول را دارند. این کارت برای کاربر مشخصی صادر نمی‌شود.

۲. استانبول کارت آبی یا استانبول کارت ماهانه (Abonman):

استانبول کارت‌های به رنگ آبی، مخصوص افرادی است که اقامت کشور ترکیه را دریافت کرده‌اند. متقاضیان خرید استانبول کارت، می‌توانند این کارت را پس از ارائه اطلاعات شخصی و عکس خود به سایت رسمی استانبول کارت و پرداخت مبلغ ۳۵ لیر خریداری کنند. در این مدل امکان شارژ استانبول کارت به‌صورت ماهیانه و منظم نیز، وجود دارد.

۳. استانبول کارت دانشجویی یا تخفیف‌دار (Indirimli Kart):

استانبول کارت دانشجویی

استانبول کارت‌های به رنگ سبز، مخصوص افرادی است که برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی، تعرفه کمتری می‌پردازند. این تخفیف شامل افراد بالای ۶۰ سال، معلم‌ها، دانشجویان و دانش‌آموزان می‌شود. قیمت استانبول کارت به رنگ سبز در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۰ لیر است. به این کارت‌ها، استانبول کارت دانش‌آموزی نیز گفته می‌شود.

۴. استانبول کارت رایگان یا نارنجی (Ucretsiz Kart):

استانبول کارت‌های نارنجی‌رنگ مخصوص شهروندان یا افراد مقیم استانبول واجد شرایط صادر می‌شود. افراد واجد شرایط باید جزو یکی از گروه‌های کادر درمان، افراد معلول یا خانواده‌های دارای شخص معلول، خانواده شهدا و جانبازان، مادران دارای فرزند زیر ۴ سال، ورزشکاران، پلیس شهرداری، افرادی بالای ۶۵ سال و… باشند. امکان استفاده از اینترنت رایگان با استانبول کارت به رنگ سبز نیز وجود دارد و قیمت آن تنها ۳۵ لیر است.

۵. استانبول کارت یکبار مصرف یا استفاده محدود (Sinirli Kullanim Kart):

یکی دیگر از انواع استانبول کارت مترو، استانبول کارت‌های یکبار مصرف با تاریخ مصرف چندروزه است. این کارت که تنها ۱۱ لیر قیمت دارد؛ مناسب گردشگرانی است که تنها چند روز در استانبول اقامت دارند.

دولت ترکیه با فروش استانبول کارت، چه خدماتی را به مردم ارائه می‌دهد؟

گرفتن استانبول کارت برای مسافرین و مردم استانبول مزایایی به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

۱.    امکان استفاده از اینترنت استانبول کارت، در زمان تردد با وسایل حمل‌ونقل عمومی

۲.    امکان استفاده از ترانسفر رایگان فرودگاه تا هتل، در صورت تهیه استانبول کارت از فرودگاه

۳.    امکان استفاده ارزان‌تر یا رایگان از متروی استانبول و سایر خدمات حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس، قایق و…

۴.    کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل درون‌شهری

۵.    امکان استفاده از تخفیفات ویژه یا رایگان برای بازدید از امکان گردشی و تفریحی

۶.    سهولت استفاده و پرداخت ساده در زمان خرید با استانبول کارت

۷.    صرفه‌جویی در زمان و امکان انجام پیش‌پرداخت اینترنتی

۸.    استفاده از خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته استانبول کارت

۹.    و…

مترو با استانبول کارت

چگونه استانبول کارت تهیه کنیم؟

طریقه خرید استانبول کارت، بسیار ساده و متنوع است؛ در ادامه به آموزش خرید استانبول کارت خواهیم پرداخت:

۱. تهیه استانبول کارت از دستگاه فروش خودکار:

یکی از متداول‌ترین آن‌ها، خرید استانبول کارت از دستگاه است. این دستگاه‌ها که در تمام شهر استانبول قابل‌مشاهده است؛ “Biletmatik” نام دارد.

۲. خرید استانبول کارت در فرودگاه:

امکان خرید استانبول کارت در فرودگاه نیز، وجود دارد. برای این منظور باید به کیوسک واقع در ورودی ترمینال فرودگاه صبیحا گوکچن مراجعه کنید؛ امکان گرفتن استانبول کارت از دستگاه فروش بلیت فرودگاه نیز به‌صورت شبانه‌روزی برای مسافرین فراهم است. این دستگاه در طبقه منفی دو فرودگاه قرار دارد.

۳. خرید استانبول کارت از نمایندگی‌های معتبر:

یکی دیگر از روش‌های مطمئن برای خرید استانبول کارت، مراجعه به مراکز خرید استانبول کارت است. این مراکز عبارت است از: کارفور، A۱۰۱، میگروس، بعضی از سوپرمارکت‌های استانبول و…

۴. ثبت‌نام استانبول کارت به‌صورت آنلاین:

یکی دیگر از روش‌های ساده برای خرید استانبول کارت در ایران، ثبت درخواست آنلاین در اپلیکیشن استانبول کارت یا وب‌سایت رسمی آن است. استانبول کارت شما پس از دو هفته به آدرس شما تحویل داده خواهد شد.

فعال‌سازی استانبول کارت جدید، چگونه است؟

قبل از شیوع ویروس کرونا در جهان، استانبول کارت‌ها نیازی به فعال‌سازی نداشتند؛ ولی با شیوع بیماری، وزارت بهداشت ترکیه برای جلوگیری از سرایت ویروس در وسایل حمل‌ونقل عمومی، تمهیدات جدیدی را در نظر گرفت. از تاریخ ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۲۰، تمام استانبول کار‌ت‌ها باید با استفاده از حس کد (Hes Code)، فعال شوند. در این طرح تمام افرادی که به بیماری کرونا مبتلا باشند و اعضا درجه یک خانواده‌شان، امکان استفاده از مترو، اتوبوس و… را نخواهند داشت.

آموزش فعال‌سازی استانبول کارت با حس کد:

اپلیکیشن استانبول کارت

برای فعال‌سازی استانبول کارت، ابتدا باید یک عدد ۱۰ الی ۱۲ رقمی را دریافت نمایید؛ سپس استانبول کارت خود را با حس کد مخصوص خود شخصی‌سازی کنید. برای شخصی‌سازی استانبول کارت ابتدا باید به اپلیکیشن رسمی استانبول کارت مراجعه کرده و بعد از واردکردن اطلاعات شخصی، شماره کارت و شماره حس کد مخصوص به خودتان را ثبت کنید.

لازم به ذکر است که باتوجه‌به آخرین اعلامیه از طرف وزارت بهداشت کشور ترکیه، به علت کنترل شیوع ویروس کرونا، استفاده از حس کد و الزام استفاده از ماسک در فضاهای باز حذف شده است.

چگونه استانبول کارت خود را شارژ کنیم؟

درصورتی‌که هنگام۰۰ استفاده از استانبول کارت خود با اخطار قرمز مواجه شدید؛ یعنی موجودی استانبول کارت شما خاتمه‌یافته و باید اقدام به شارژ مجدد آن کنید. در ادامه آموزش شارژ استانبول کارت خواهیم پرداخت.

۱. شارژ استانبول کارت با دستگاه فروش بلیت:

دستگاه شارژ استانبول کارت

شما می‌توانید با مراجعه به دستگاه‌های فروش بلیت واقع در ایستگاه مترو و اتوبوس، استانبول کارت خود را شارژ کنید. برای این منظور ابتدا کارت خود را در بخش مربوطه گذاشته و پس از مشاهده موجودی استانبول کارت، میزان مبلغی که می‌خواهید شارژ کنید را وارد کنید. در نهایت با واردکردن پول نقد به دستگاه، استانبول کارت شما شارژ خواهد شد. (اسکناس‌ها باید لیر باشند.)

۲. شارژ استانبول کارت در دکه روزنامه‌فروشی:

دارندگان استانبول کارت می‌توانند با مراجعه به‌تمامی دکه‌های روزنامه‌فروشی شهر استانبول، اقدام به شارژ مجدد استانبول کارت خود کنند.

۳. شارژ اینترنتی استانبول کارت:

افرادی که در یکی از بانک‌های ترکیه حساب داشته باشند می‌توانند از طریق اپلیکیشن استانبول کارت یا سایت رسمی آن، اقدام به شارژ مجدد کارت خود کنند.

شارژ استانبول کارت

سؤالات متداول:

۱. استانبول کارت چقدر اعتبار دارد؟

انقضا استانبول کارت، درصورتی‌که استانبول کارت شما از نوع یک‌بارمصرف نباشد؛ تا دو سال اعتبار داشته و می‌توانید برای سفرهای آینده از آن استفاده کنید.

۲. قیمت استانبول کارت در ۱۴۰۲، چقدر است؟

باتوجه‌به نوع استانبول کارتی که استفاده می‌کنید؛ قیمت جدید استانبول کارت حدود ۵۰ الی ۷۰ لیر است. لازم به ذکر است که موجودی ابتدایی کارت صفر بوده و باید مبلغی نیز برای شارژ آن هزینه کنید.

۳. آدرس سایت ثبت‌نام استانبول کارت، چیست؟

برای درخواست آنلاین استانبول کارت باید به لینک استانبول کارت زیر مراجعه کنید:

https://www.istanbulkart.istanbul

۴. هر استانبول کارت برای چند نفر است؟

هر استانبول کارت را در هر بار استفاده می‌توان برای ۵ نفر به‌کار برد. برای این منظور تنها کافی‌است به تعداد نفرات کارت الکترونیکی را به گیت مربوطه بزنید. البته برای کودکان زیر ۶ سال، نیازی به تهیه بلیت نمی‌باشد.

۵. برای دریافت استانبول کارت، به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای دریافت استانبول کارت‌های دائمی یا طولانی‌مدت، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • یک قطعه عکس پرسنلی
  • ارائه کارت دانشجویی یا تحصیلی برای دریافت استانبول کارت تحصیلی
  • ارائه مدارک شغلی و … برای دریافت استانبول کارت تخفیفی
  • مدارک هویتی مانند پاسپورت
  • پرداخت هزینه مربوط به خرید استانبول کارت

۶. شرایط لازم برای ثبت استانبول کارت چیست؟

تمامی افراد مقیم یا توریست که مدارک هویتی لازم را داشته باشند؛ می‌توانند برای دریافت استانبول کارت اقدام نمایند.

جمع‌بندی:

کشور ترکیه برای کاهش هزینه‌های تردد درون‌شهری برای گردشگران و مسافران خود؛ اقدام به فروش یک کارت الکترونیکی به نام استانبول کارت کرده است. در این مطلب از آژانس گردشگری گشت‌نامه، به معرفی استانبول کارت و نحوه استفاده از آن پرداختیم. استانبول کارت دارای انواع مختلفی بوده که هرکدام باتوجه‌به نیاز کاربر تعیین می‌شود. افراد با استفاده از استانبول کارت می‌توانند تا ۵۰ درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل خود را کاهش دهند.

 متقاضیان دریافت استانبول کارت می‌توانند آن را به‌صورت آنلاین، خرید از مراکز خرید، خرید از فرودگاه یا خرید از دستگاه فروش خودکار بلیت تهیه نمایند. این کارت‌ها درصورتی‌که یک‌بارمصرف نباشند تا ۲ سال تاریخ انقضا دارند. انواع استانبول کارت عبارت است از:

 ۱. استانبول کارت قرمز          

 ۲. استانبول کارت آبی

 ۳. استانبول کارت نارنجی

 ۴. استانبول کارت آبی

 ۵. استانبول کارت یک‌بارمصرف

نظر شما درباره استفاده از استانبول کارت و مزایای آن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *