جرموک ارمنستان؛شهر آب‌های معدنی و چشمه‌های آب‌گرم

جرموک ارمنستان؛شهر آب‌های معدنی و چشمه های آب گرم

جرموک ارمنستان دارای ۴۶۰۰ نفر جمعیت است که با مساحت ۵ کیلومتر مربع در ارتفاع ۲۰۸۰ متری سطح دریا و صد و هفتاد کیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار دارد. ارتفاع کوه‌های پوشیده از چمنزارهای آلپی و جنگل در اطراف جرموک بین ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ می‌باشد. در سفر با تور ارمنستان می‌توانید جنگل‌های سرشار از درختان آلو، ممرز، گلابی وحشی، بلوط و… را از نزدیک مشاهده کنید. در این منطقه حیواناتی همچون خرس، خرگوش، روباه زندگی می‌کنند.

جرموک ارمنستان با چشمه‌ها و آب های گرم شناخته می۲شود.

 

معنای جرموک در زبان ارمنی

جرموک در زبان ارمنی به معنای بهار معدنی گرم  و  جای گرم  می‌باشد. نام شهر جرموک از واژه jermook یا jermuk  گرموک گرفته شده است. اولین بار نام جرموک در کتاب تاریخ استان سیسیاکان توسط تاریخ‌نگار ارمنی به نام استپانوس اربلیان آمده است. ویرانه‌های یک ریحان باستانی و بقایای یک قلعه از قرن هشتم نشان می‌دهد که مدت‌ها قبل از قرن سیزدهم در شهر جرموک مردمانی زندگی می‌کردند.

دیدنی‌های جرموک

جرموک دارای چندین تفرج‌گاه حیرت انگیز و زیبا است. کوههای ویوات‌زور با ارتفاع سه هزار متری از دیدنی‌های جرموک به شمار می‌رود. آب‌گرم‌های بهداشتی، استخرهای آب درمانی، آبشارها، کوهنوردی آلپ، مراکز ورزشی، صومعه گندوانک و… به عنوان دیدنی‌های جرموک محسوب می‌شوند. پل زیبای جرموک بر روی رودخانه آرپا از جمله مکان‌های دیدنی‌ ارمنستان است.

امکانات تفریحی و اسپا در جرموک ارمنستان وجود دارد.

 

تفریحات جرموک ارمنستان

رفتن به ارتفاعات با تله کابین و دیدن مناظر زیبا یکی از تفریحات مفرح جرموک  می‌باشد. در ورودی جرموک دره بزرگی قرار دارد که رودخانه اصلی جرموک به نام آرپا از آن قسمت می‌گذرد. شما می‌توانید با رفتن بر روی پل بزرگی که بر روی رودخانه قرار دارد، منظره فوق‌العاده زیبا و بی‌نظیری از رودخانه را ببینید. با حرکت به سمت لبه رودخانه با آبشار معروف قوس شانس روبرو می‌شوید.

چشمه‌های آب‌گرم، استخرهای آب معدنی، جنگل‌های سرسبز، مسیرهای پیاده‌روی، آبشار، دریاچه‌های مصنوعی و… در جرموک ارمنستان مورد توجه گردشگران می‌باشد. جرموک به عنوان قطب بزرگ و مهم مسابقات شطرنج شناخته شده است. صومعه گندوانک یکی از جذاب‌ترین مناطق تفریحی و گردشگری نزدیک جرموک به شمار می‌رود. این کلیسا در ده کیلومتری غرب جرموک قرار دارد.

خواص آب معدنی گازدار جرموک

آب معدنی گازدار جرموک به کاهش وزن کمک می‌کند. زیرا با نوشیدن آب گازدار فرد احساس پُری بیشتری می‌کند. استفاده از آب گازدار سبب می‌شود، غذا دیرتر هضم شود و فرد کمتر احساس گرسنگی کند. مصرف این آب هنگام سفر به بهبود حالت تهوع فرد کمک می‌کند. تنها نوشیدنی که در سلامتی بافت استخوان‌ها تاثیرگذار است، آب معدنی گازدار جرموک می‌باشد.

هرساله مسافرین بسیاری از جرموک ارمنستان بخاطر ابهای گرم و چشمه های طبیعی گازدار استفاده می‌کنند.

هتل‌های جرموک

چنان‌چه قصد دارید از ایروان به شهر زیبای جرموک بروید باید مسیر سه ساعته را طی کنید و یا اگر از ایران از طریق راه زمینی به ایروان سفر می‌کنید، دو شب اول مسافرت خود را در شهر جرموک اقامت نمایید.

Hotel Olympia, Hotel Grand Resort Jermul, Verona, Nairi و هتل‌های بسیاری که از کیفیت بالایی برخودارند را می‌توان انتخاب و رزرو نمود.

سناتوریوم Sanatorium

در معنی لغوی آسایشگاه است. اما در صنعت توریسم و در بخش توریسم سلامت به محلی می‌گویند که امور درمانی و مراقبت‌های پزشکی مسافران خود را انجام داده و در عین حال خوراک، اقامتگاه و فضای خواب آنان را نیز فراهم می‌نماید. به تعبیر دیگر همان هتل است که طبقات زیرین آن فضای آب درمانی را فراهم نموده است. مانند Hotel Hyatt, Hotel Olympia

حدود ۴۰ چشمه با خروجی دو میلیون لیتر در روز ، آب معدنی گرم با دمای ۵۷-۶۴ درجه سانتیگراد را به مراکز درمانی می‌رساند. سناتورم‌ها در محیطی کاملا بهداشتی، شرایط استفاده را برای متقاضیان فراهم نموده‌اند. از دقایق اولیه پزشکان حاذق، کارکنان ماساژ درمانی، مربیان بدن‌سازی، فیزیوتراپ‌های مجرب، متخصصین تغذیه تا آخرین لحظه خروج مسافران بر فعالیت‌های درمانی و رژیم غذایی آنان نظارت کامل دارند. همچنین خدمه بخش هتل به‌طور موازی در امر مهمانداری مشغول خدمات رسانی هستند.

هتل‌های مختلف در جرموک ارمنستان جهت استفاده مسافرین از ابهای گرم و چشمه های گاز‌دار در این شهر

طبف مسافران این شهر عموما عبارتند از:

·        بیماران گوناگون که به توصیه طبیبان خود مراجعه می‌کنند.

·        افرادی که بیمار نیستند و تنها برای آرامش و بدن‌سازی اقامت می‌کنند.

·        افرادی که مشاغل پرتنش داشته و برای آرامش روحی خود وارد این شهر می‌شوند.

·        توریست‌هایی که برای حداقل یکبار بازدید و آزمایش امکانات جرموک سفر کرده‌اند.

·        ورزشکارانی که برای بدن‌سازی اردو می‌زنند.

·        مسابقات شطرنج بین‌المللی ارمنستان در این شهر برگزار می‌شود.

لذا همواره برای رزرو جا باید در صف انتظار باشیم.

ابهای گرم و معدنی در جرموک ارمنستان

شما می‌توانید با تور ارمنستان سفری ایمن و هیجان انگیزی را تجربه کنید و همراه با گشت نامه سرزمین پارسان از امکانات هتل‌های جرموک بهره‌مند شوید. گشت نامه در نظر دارد شما را با جاذبه‌های گردشگری ارمنستان مانند تله کابین تاتو و زیبایی‌های شهر جرموک بیشتر آشنا کند. رفتن به چشمه‌های آب گرم جرموک ارمنستان، صومعه گندوانک، تفریح در اطراف رودخانه آرپا و جنگل‌های جرموک و… در سفر به ارمنستان از جمله خدمات گشت نامه می‎‌باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *