جشن دیوالی در هند چیست و چرا برگزار می‌شود؟

جشن دیوالی در هند

کشور هند دارای آداب‌ورسوم سنتی بسیار زیادی است که هر کدام ریشه در تاریخ، فرهنگ و باور مردمان هند دارد. جشن دیوالی ۲۰۲۳ Diwalli نیز، یکی از این جشن‌هاست! اگر زمان سفر با تور هند برای شما مصادف با زمان برگزاری جشن دیوالی در هند شده است؛ بهتر است تا قبل از سفر با آن آشنا شوید. به همین علت ما در این مطلب از آژانس گردشگری گشت‌نامه، به عنوان مجری تور هند به معرفی جشن دیوالی هند خواهیم پرداخت.

جشن دیوالی هند چیست؟

آداب و رسوم جشن دیوالی

جشن دیوالی یا دیپوالی، بزرگ‌ترین جشنواره کشور هند است و به فستیوال نور و چلچراغ مشهور است. دیوالی در زبان سانسکریت به معنی ردیفی از چراغ است. این فستیوال که به مدت ۵ روز برگزاری باهدف ستایش نور و پیروزی خیر علیه شر برگزار می‌شود.

در شب جشن دیوالی، مردم هندوستان دور هم جمع شده و میلیون‌ها جمع و چراغ را در سراسر گذرگاه‌ها، منازل و… قرار می‌دهند. اصلی‌ترین روز جشن در جشنواره دیوالی هند، روز سوم آن است. تاریخچه برگزاری این رسم شیرین مربوط به داستان‌های اسطوره‌ای هندوستان می‌شود. در این مراسم باستانی، مردم شکست شیطانی به نام راون توسط خدای میمون هانومان و شاه رام و درنتیجه آزادی سیتا همسر شاه رام را جشن می‌گیرند.

جشن دیوالی چگونه برگزار می‌شود؟

تزئین خانه‌ها در جشن دیوالی

بیشترین جنبه برگزاری این جشنواره مربوط به روشن‌کردن چراغ‌های سفالین است. این شمع‌ها در تمام سطح آب رودخانه، معبرها و خیابان‌ها، داخل منازل و… مشاهده می‌شوند. برخی از افراد نیز در مکان‌هایی آتش برپا می‌کنند تا شر ارواح شیطانی را از این جهان، دور کنند.

بخش مهم دیگری از این جشنواره، تأکید بر اهمیت نقش خانواده دارد. در این روز، افراد خانواده بهترین لباس‌های خود را پوشیده و دور یکدیگر جمع شده و برای ارواح درگذشتگان خود دعا می‌خوانند. مردم هندوستان در روز جشن دیوالی کسب‌وکار را تعطیل کرده و با انواع شام و شیرینی مفصل از مهمانان خود، پذیرایی می‌کنند.

اهمیت جشن دیوالی در فرهنگ هند، از جهت تأثیر درون‌فردی است که بر افراد می‌گذارد. فلسفه برگزاری جشن دیوالی، ایجاد تفکر در آدمی، ایجاد روحیه ظلم‌ستیزی و رهایی از شیاطین و تاریکی‌های درونی افراد است.

فانوس در دیوالی، نماد چه چیزی است؟

روشن‌کردن شمع در جشن دیوالی

همان‌طور که گفتیم، مردم در زمان برگزاری جشن دیوالی هند، فانوس‌هایی را در معابر قرار می‌دهند. این فانوس نمادی از آگاهی و علم انسان است. به نظر مردم هند، تنها افراد بی‌خرد خود را تاریکی و ظلمات حبس می‌کنند و تنها به کمک نور آگاهی و علم می‌تواند از این تاریکی نجات پیدا کند.

مردم هند با آویختن فانوس‌های روشن در معابر و منازل خود، نور آگاهی را ستایش کرده و از نادانی و تاریکی جهل بیزاری می‌جویند.

جشن دیوالی در هند، در چه روزی برگزاری می‌شود؟

جشن دیوالی چیست

ماهیت جشن دیوالی مانند جشن چهارشنبه‌سوری در کشور ایران است و یک استقبال برای آغاز سال نو است. البته لازم است بدانید که تاریخ برگزاری جشن دیوالی با چهارشنبه‌سوری مصادف نیست. این فستیوال از نظر تقویم شمسی در ماه‌های مهر و آبان؛ از نظر تقویم میلادی در ماه‌های اکتبر و نوامبر برگزار شده و به مدت ۵ روز طول خواهد کشید.

تاریخ دیوالی در ۲۰۲۳ برابر با ۱۲ نوامبر است؛ در واقع تاریخ دیوالی در ۱۴۰۲ مصادف با ۲۱ آبان خواهد بود.

در روزهای جشن دیوالی، چه مراسم‌هایی انجام می‌شود؟

جشنواره دیوالی در هند

همان‌طور که گفتیم فستیوال دیوالی در هند به مدت ۵ روز طول خواهد کشید. در این زمان مردم تمام منازل را تمیز و مرتب کرده و برای سال جدید آماده می‌شوند. هر روز از این جشنواره مراسم‌ها و آیین‌های مخصوص به خود را دارد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

۱. آداب روز اول جشن دیوالی در هند (روز دهان ترایوداشی):

در اولین روز جشنواره دیوالی، مردم خانه‌های خود را تمیز کرده و با انواع گل و شن رنگی تزیین می‌کنند. بر اساس باور مردم هندو، خدای هندو از اقیانوس دانش علم طب بیرون‌آمده و برای مبارزه با بیماری‌ها به مردم کمک می‌کند.

۲. آداب روز دوم جشن دیوالی در هند (روز چاتورداسی):

بر اساس داستان‌های اسطوره‌ای، در چنین روزی خدای بزرگ هندوها یکی از شیاطین به نام ناراکاسور را نابود کرد. مردم در این روز استحمام کرده و بدنشان را با انواع روغن‌های گیاهی ماساژ می‌دهند.

۳. آداب روز سوم جشن دیوالی در هند:

این روز یکی از روزهای اصلی و مهم جشنواره دیوالی هند است؛ زیرا در این روز ماه کاملاً غروب کرده و شب در تاریک‌ترین حالت خود قرار خواهد داشت. مردم در این روز چراغ‌ها، فانوس‌ها و شمع‌هایشان را روشن می‌کنند. مردم در این روز به نشانه سپاسگزاری درهای منازل را باز می‌کنند تا نور بیشتری وارد خانه‎‌هایشان شود.

اگر با تور مثلث طلایی هند در زمان برگزاری این تور به هندوستان سفر کنید؛ تجربه آتش‌بازی در این شب را هرگز فراموش نخواهید کرد.

۴. آداب روز چهارم جشن دیوالی در هند:

روز چهارم جشن دیوالی

چهارمین روز از جشنواره دیوالی در هند به روز همسران یا زن‌ها و شوهرها شهرت دارد. در این روز، زوجین به یکدیگر هدیه داده و به رقص و پایکوبی می‌پردازند. هندوها در این روز به ستایش خدای باران می‌پردازند.

۵. آداب روز پنجم جشن دیوالی در هند:

روز آخر فستیوال دیوالی در هند مخصوص خواهران و برادران است. در روز آخر جشن دیوالی، خواهران یک دعای مخصوص به نام بهای فوتا را برای برادرانشان می‌خوانند. پس از اتمام جشن دیوالی، مردم هند با روحیه‌ای شاد به استقبال سال جدید خواهند رفت.

آیا جشن دیوالی در هند، تنها توسط ادیان خاصی جشن گرفته می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم جشن دیوالی یک از جشن‌های بزرگ در بیشتر شهرهای کشور هندوستان است؛ این جشن بر اساس باور هندوها بوده؛ اما پیروان سایر ادیان در هند نیز آن را جشن می‌گیرند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سایر کشورهایی جنوب شرقی آسیا مانند مالزی، سنگاپور، نپال، سریلانکا، میانمار و… نیز جشن دیوالی جزو تعطیلات رسمی آن‌ها است.

جمع‌بندی:

جشن دیوالی برای مردم هندوستان اهمیت بسیار زیادی دارد. در زمان برگزاری این جشن، شهرها و روستاها جلوه نورانی خاصی به خود خواهند گرفت. در این مطلب از آژانس گردشگری گشت‌نامه، به معرفی فلسفه جشن دیوالی هند، تاریخچه و رسم‌ورسوم مربوط به آن پرداختیم. اکنون که با جشن دیوالی در هند آشنا شدید و قصد سفر با تور هند را دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتماً تجربه متفاوت و لذت‌بخش شرکت در جشنواره نورها را از دست ندهید.

 

به نظر شما کدام یک از جشن‌های هندوستان جذاب‌تر است؟

جشن هولی یا جشن دیوالی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *