جشن هولی در هند؛ فستیوال غرق‌شدن در عشق، شادی و رنگ‌ها!

جشن هولی در هند

جشن هولی در هند (Holi Festival)، یکی از مهم‌ترین سنت‌های باستانی مردم هندوستان است. این فستیوال که در اوایل فصل بهار تقویم هندی، برگزار می‌شود؛ سالیانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این جشن که با الهام از افسانه‌های تاریخی مردم هند برگزار می‌شود؛ نمادی از شوروشوق زندگی و نابودی بدی‌هاست!
 درصورتی‌که قصد سفر با تور هند را دارید؛ شرکت در جشن هولی خالی‌ازلطف نیست! به همین علت در این مطلب از آژانس گردشگری گشت‌نامه، به معرفی جشن هولی در هند و زمان برگزاری آن خواهیم پرداخت.

با جشن هولی در هند آشنا شوید:

رنگ مخصوص جشن هولی

جشن رنگ‌ها که در هند به جشن هولی معروف است؛ یکی از مهم‌ترین جشن‌های مردم هندوستان است که علاوه بر هند در سایر کشورهای دیگر نیز، جشن گرفته می‌شود. این جشن به جشن عشق نیز شهرت دارد؛ زیرا که تمام مردم شهر در این روز دلخوری‌ها را فراموش کرده و در کنار یکدیگر به شادی می‌پردازند. از جمله ویژگی‌های مثبت این فستیوال، انرژی مثبت و زیبایی رنگ‌هایی است که در تمام شهر پخش می‌شود.
 برگزاری جشن هولی در هند، در شبی که در ماه یازدهم، ماه کامل است شروع شده و به مدت دو شبانه‌روز طول می‌کشد. این جشنواره در عصر با نام چوتی هولی یا هوالیکا داهان و در ادامه با نام هولی، خواهنده می‌شود. جشن هولی به‌منظور شکرگزاری بابت پیروزی خوبی بر بدی و روشنایی بر تاریکی، انجام می‌گیرد.

تاریخچه برگزاری جشن هولی، چیست؟!

داستان‌های جشن هولی

همان‌طور که گفتیم جشن هولی یکی از جشن‌های باستانی کشور هند است. بسیاری از تاریخ‌شناسان بر این عقیده هستند که این جشن قدمتی بیش از میلاد مسیح داشته و بسیاری از مردم ایران نیز، در گذشته آن را انجام می‌داند. مردم هندوستان بر این باور هستند که جشن هولی، مراسمی جهت رفاه و آسایش زنان و شادی آن‌ها است. این جشن با گذر زمان به امید باروری زمین‌های کشاورزی و محصول پربار نیز، انجام می‌شد.
 جشن هولی در هند، افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری دارد که مربوط به یکی از اساطیر هندی است. بیشتر داستان‌های نقل شده شباهت بسیار زیادی با داستان حضرت ابراهیم و سیاووش اسطوره ایرانی دارد.

آیین جشن هولی چیست و چگونه جشن برگزار می‌شود؟

 همان‌طور که گفتیم جشن هولی در سراسر کشور هند و حتی سایر کشورهای دیگر، برگزار می‌شود؛ ولی برگزاری این جشن مانند هر مراسم باستانی دیگر دارای آیین‌های مخصوص به خود است. مردم از چند روز قبل از جشن هولی، برای تهیه خوراکی‌ها و لوازم فستیوال هولی در تکاپو هستند. هندی‌ها برای این جشن باستانی مانند عید نوروز در ایران؛ خانه‌تکانی کرده و لباس‌های نو به تن می‌کنند.

خوراکی‌های جشن هولی
 مردم هندوستان یک روز قبل از جشن هولی، آتش بزرگی که نماد حقیقت و پیروزی روشنایی بر تاریکی است؛ برپا می‌کنند. این آتش در اماکن عمومی برپا شده و مردم دور آن چرخیده و پایکوبی می‌کنند.
 در روز جشن هولی نیز، مردم رنگ‌های شاد و زیبای پودری که از گرد گل‌ها به دست می‌آید را بر روی دوستان و خانواده خود، می‌پاشند. در عصر روز جشن هولی نیز، مردم با پاشیدن رنگ‌هایی متمایل به صورتی به نام ابیر، به یکدیگر؛ عشق و محبت خود را به عزیزانشان نشان می‌دهند.
 برگزاری جشن هولی برای مردم کشور هند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به‌طوری‌که گاهی از یک هفته زودتر مراسم‌های رنگ‌پاشی را شروع می‌کنند!

مراسم هولیکا داهان

پاسخ به سؤالات متداول:

۱. تاریخ برگزاری جشن هولی در هند، چه زمانی است؟
 جشنواره هولی هر سال در اواخر اسفند و مصادف با ماه کامل مارس و آغاز بهار، برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری جشن هولی در هند در سال ۲۰۲۴، با مصادف ۸ مارس و ۱۷ اسفندماه است.
 ۲. جشن هولی در کدام کشورها برگزار می‌شود؟
 تمام پیروان آیین هندو در سراسر جهان، جشن هولی را برگزار می‌کنند؛ این جشنواره در کشورهایی مانند نپال، سنگاپور، گویان، کانادا، استرالیا، موریس و بخش‌هایی از آمریکا جنوبی، جشن گرفته می‌شود.

هندوستان در زمان جشن هولی

جمع‌بندی:

در این مطلب از آژانس گردشگری گشت‌نامه، به معرفی جشن هولی پرداختیم. این جشن که در اوایل بهار توسط پیروان آیین هندو برگزار می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین جشن‌های کشور هند است. مردم در زمان برگزاری جشن هولی به تفریح و شادی پرداخته و پیروزی خوبی بر بدی را جشن می‌گیرند.
 درصورتی‌که قصد سفر به کشور هند را دارید؛ توصیه می‌کنیم حتماً در زمان برگزاری جشنواره رنگ‌پاشی در هند حضور داشته باشید. بدون شک تجربه شرکت در این جشن برای شما بسیار خاطره‌انگیز بوده و هرگز تکرار نخواهد شد! همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از برنامه‌ریزی برای سفر با تور هند؛ با جشن دیوالی در هند و زمان برگزاری آن نیز آشنا شوید.

 اگر تجربه شرکت در جشن رنگ‌پاشی در هند را دارید؛ تجربه خود را با گشت‌نامه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *