با ۹ تا از بهترین جاهای دیدنی ترابزون آشنا شوید

جاهای دیدنی ترابزون

شهر ترابزون (Trabzon)، یکی از شهرهای ساحلی واقع شده در شمال شرق کشور ترکیه است. این شهر زیبا که در سال‌های اخیر مورد استقبال گردشگران ایرانی قرار گرفته است؛ در مسیر جاده ابریشم واقع شده و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار متنوعی دارد. در این مطلب از آژانس گردشگری گشت‌نامه، به معرفی جاهای دیدنی ترابزون خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد سفر با تور ترابزون را دارید؛ این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

معرفی دیدنی‌های ترابزون:

شهر ترابزون با آب‌وهوای معتدل و خاک حاصلخیز، طبیعت بسیار زیبایی دارد. شهرها و روستاهای ترابزون که در دامنه کوه‌های پونتیک آرام گرفته‌اند؛ بهترین مکان برای عاشقان سفرنامه‌نویسی است! اماکن تاریخی و عجایب طبیعی، خیابان‌ها و بازارهای سرشار از شور زندگی و فرهنگ شرقی مردم ترابزون، همان رؤیایی است که هر گردشگر ماجراجویی در سر می‌پروراند. در ادامه به معرفی بهترین دیدنی‌های ترابزون خواهیم پرداخت:

۱. دریاچه اوزون گول (Uzungol):

دریاچه اوزون گول

روستای قدیمی اوزون گول، یکی از اماکن تفریحی با طبیعت بکر ترکیه است؛ طبیعت زیبای این روستا به‌اندازه‌ای شهرت دارد که به آن لقب “سوئیس ترکیه” را نیز داده‌اند! در قلب این روستا، دریاچه بزرگی که با علفزار‌ها و کوه‌ها احاطه شده، خودنمایی می‌کند.

دریاچه اوزون گول به معنای “رودخانه طولانی” یک کیلومتر طول دارد و با درختان انبوه احاطه شده است. گردشگران می‌توانند از تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری دور دریاچه، قایق‌سواری و پیاده‌روی در ساحل دریاچه، لذت ببرند. در نزدیکی دریاچه اوزون گول یک مسجد با مناره و گند باشکوه سفیدرنگ از دوران امپراطوری عثمانی به چشم می‌خورد.

۲. پارک دره زاگنوس (Zagnos Valley Park):

پارک دره زاگنوس

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در ترابزون، پارک دره زاگنوس است. این پارک که در مرکز شهر تاریخی ترابزون قرار دارد؛ بهترین مکان برای تفریحات خانوادگی است. اگر شما داخل پارک دره زاگنوس پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید؛ حتماً با بقایای تاریخی باقی‌مانده شهر ترابزون برخورد خواهید کرد! از جمله جذابیت‌های پارک زاگنوس دره می‌توان به پل تاریخی زاگنوس، بلوار سلطان یاوز و وجود کافه‌های دنج اشاره کرد.

۳. قصر آتاتورک (Ataturk Pavilion):

قصر آتاتورک

از جاذبه‌های گردشگری ترابزون که حتماً نام آن را شنیده‌اید؛ قصر آتاتورک است. آتاتورک یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی و تاریخی ترکیه بود که در شکل‌گیری جمهوری ترکیه نقش بسزایی داشت. قصر آتاتورک که در اوایل قرن ۱۹ در بخش شمالی شهر ترابزون ساخته شده است؛ به‌پاس زحمات آتاتورک، از طرف مردم ترابزون به او هدیه داده شد.

با بهترین رستوران های ترابزون اشنا شوید

امروزه این قصر که ۴ طبقه و نمایی سنگی دارد به موزه تبدیل شده و گردشگران می‌توانند لوازم منزل و بخشی از زندگی آتاتورک را مشاهده کنند. لازم به ذکر است که عکس‌برداری از داخل کاخ آتاتورک، ممنوع است.

۴. صومعه وازلون (Vazelon Monstery):

صومعه وازلون

۲۷۰ سال قبل از میلاد مسیح، یکی از ثروتمندترین صومعه‌های ارتدوکس یونان در شهر ترابزون به نام صومعه وازلون، بنا شد. این صومعه در طی این سال‌ها بارها توسط ایران و ترکیه مورد تخریب قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۹۲۲ به طور کامل به یک مخروبه تبدیل شد! اکنون تنها بخشی از بقای این صومعه به همراه نقاشی‌های بسیار زیبا قابل مشاهده است. برای بازدید از صومعه وازلون باید به ۷ کیلومتری روستای کریمیتلی سفر کنید.

۵. صومعه سوملا (Sumela Monastery):

صومعه سوملا

۳۸۶ سال پس از میلاد مسیح و در زمان حکومت تئودوسیوس، صومعه سوملا در دل کوه‌های ۱۷ کیلومتری ماچکا، توسط ۲ راهب یونانی، بنا شد. صومعه سوملا در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین صومعه مسیحیان در جهان است که برای بازدید از آن باید راه‌های صعب‌العبور را پشت سر بگذارید.

این بنا که ۲۵۰ متر از دره آلتیندر ارتفاع دارد؛ شامل: اتاق مهمان؛ اتاق شاگردان، کلیسای اصلی، کتابخانه، آشپزخانه، عبادتگاه‌های کوچک و چاه مقدس است. تمامی دیوارهای صومعه سوملا با رنگ‌های بسیار زیبا نقاشی شده که موضوع این نقاشی‌ها برگرفته از داستان‌های کتاب مقدس است.

۶. موزه ترابزون (Trabzon Musem):

موزه ترابزون

یکی دیگر از دیدنی‌های ترابزون که بازدید از آن را نباید فراموش کنید؛ موزه ترابزون است. این موزه که تاریخ عثمانی را روایت می‌کند؛ عتیقه‌های گران‌بهایی را به نمایش می‌گذارد که هر کدام داستان مخصوص به خود را دارند. گردشگران می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر از این موزه در محله جمهوریت ترابزون بازدید کنند.

۷. موزه ایاصوفیه (Trabzon Hagia Sophia Musem):

موزه ایاصوفیه ترابزون

مسجد ایاصوفیه که امروزه به موزه برای بازدید گردشگران تبدیل شده است؛ یکی از کلیساهای باستانی است که ۵۳۲ سال پس از میلاد و در زمان حکومت بیزانس، بنا شده است. با فتح شهر استانبول در سال ۱۴۵۳، این کلیسا به مسجد تغییر کاربردی داد. در سال ۱۹۳۵ و پس از ۴۸۲ سال استفاده به‌عنوان مسجد، مسجد ایاصوفیه به موزه تبدیل شد.

گردشگران در زمان ورود به این موزه می‌توانند یک کتیبه باستانی که روایتگر داستان حضرت آدم است را مشاهده کنند؛ همچنین نقاشی‌های باستانی حک شده بر روی دیوارها، شبستان و سقف‌ها، داستان‌هایی از انجیل را روایت می‌کنند.

۸. قلعه ترابزون (Trabzon Castle):

قلعه ترابزون

 بدون شک قدیمی‌ترین بنای شهر ترابزون، همان قلعه ترابزون است که قدمتی مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دارد! این قلعه که در بلندترین جای شهر بنا شده شامل قصر، حمام و برج می‌شده که دیوارهای پشتی این قلعه، کاربرد نظامی داشته است.

بخش‌های پایینی و میانی این قلعه در دوران حکومت الکسیوس و بیرانس بنا شده است. بخش پایینی قلعه ترابزون که طولانی‌ترین بخش آن است به مردم عادی تعلق داشته و بخش میانی شامل کلیسا، دروازه، کاروان‌سرا و دباغی می‌شده است.

در نزدیکی قلعه ترابزون، کتب خطی بسیار ارزشمندی کشف شده است که اکنون در موزه ترابزون، نگهداری می‌شوند.

۹. غار چال (Acl Cave):

غار چال ترابزون

در ۴۵ کیلومتری شهر ترابزون و در جوار شهرستان چال، دومین غار طولانی جهان قرار گرفته است. غار چال حدود ۸ کیلومتر طول دارد که تنها ۱ کیلومتر از آن قابلیت بازدید برای عموم را دارد! در سمت راست غار چال یک آبشار و دریاچه مشاهده می‌شود که آب آن بستگی به میزان بارش‌های سالیانه دارد.

سؤالات متداول:

۱. علت شهرت شهر ترابزون ترکیه، چیست؟

شهر ترابزون به‌خاطر یکی از غذاهای سنتی و بسیار لذیذ ترکی به نام Hamis، شهرت دارد؛ همچنین چای و فندق ترابزون نیز کیفیت بسیار بالایی دارد.

۲. بهترین فصل سفر به ترابزون، چه فصلی است؟

اگر قصد سفر به ترابزون را دارید؛ بهترین زمان برای سفر به ترابزون از فروردین‌ماه تا آبان‌ماه است؛ زیرا زمستان و پاییز ترابزون بسیار سرد و پربارش خواهد بود.

۳. چگونه به ترابزون سفر کنیم؟

برای سفر هوایی به ترابزون می‌توانید از پروازهای مستقیم تهران – ترابزون استفاده کنید؛ شما حدود یک ساعت و نیم در مسیر خواهید بود.

برای سفر زمینی به ترابزون باید تقریباً ۲۱ ساعت در مسیر باشد و می‌توانید پس از خروج از مرز بازرگان به سمت شهرهای دوگوبایزید، آگری، ارزروم، بیبورت، گوموش‌خانه و سپس ترابزون حرکت کنید.

جمع‌بندی:

شهر باستانی ترابزون ترکیه، به‌اندازه‌ای زیبا و رؤیایی است که به “عروس دریای سیاه” شهرت دارد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به ماجراجویی در دل مکان‌های باستانی و طبیعت‌های بکر علاقه دارید؛ ترابزون یک مقصد ایده‌آل برای گردشگری شماست! در این مطلب از وبلاگ آژانس گردشگری گشت‌نامه، به معرفی مشهورترین مکان‌های دیدنی ترابزون پرداختیم. برخی از جاهای دیدنی ترابزون  عبارت است از:

۱.       پارک دره زاگنوس

۲.      دریاچه اوزون گول

۳.     صومعه سوملا

۴.     صومعه وازلون

۵.     غار چال

۶.      قصر آتاتورک

۷.     قلعه ترابزون

۸.     موزه ایاصوفیه

۹.      موزه ترابزون

اکنون که قبل از سفر به ترابزون با مکان‌های دیدنی در ترابزون آشنا شدید؛ پیشنهاد می‌کنیم با بهترین مراکز خرید ترابزون در وبلاگ گشت‌نامه نیز، آشنا شوید.

به نظر شما کدام یک از مکان‌های دیدنی در ترابزون، جذاب‌تر است؟

شما از کدام یک از جاذبه‌های گردشگری ترابزون، بازدید کرده‌اید؟

تجربیات خود در سفر به ترابزون را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *